Energie besparen
Met de stijgende prijzen voor energie, brandstof en boodschappen hebben steeds meer huishoudens in Nederland moeite om het hoofd boven water te houden. Door onze woningen de komende jaren te verduurzamen, kunnen de stookkosten flink omlaag. Op deze pagina vertellen we hoe we dit doen. Ook delen we graag wat praktische tips om zelf energie te besparen. En dreigt u in de geldproblemen te raken? Trek dan vooral aan de bel, zodat we samen aan een oplossing kunnen werken.
-
Energiemaatregelen
-
Aan de slag!
-
Bespaartips
-
Geldproblemen
Om het gas- en elektriciteitsverbruik omlaag te brengen, is het verduurzamen van onze woningen topprioriteit. Naast isoleren en energiebesparende maatregelen kijken we ook naar andere energiebronnen.
Welke woningen eerst?
De woningen die het slechtst geïsoleerd zijn, komen als eerste aan de beurt. Dit zijn woningen met een E, F of G energielabel. Op 1 januari 2028 zijn al deze woningen klaar.
We kunnen niet alle woningen tegelijk aanpakken. Daarom zijn de woningen met energielabel C of D aan de beurt als de woningen met energielabel E, F en G klaar zijn. Woningen met energielabel A of B zijn al goed geïsoleerd. Daar heeft meer isoleren in de meeste gevallen geen zin. Ook krijgen deze woningen voorlopig geen zonnepanelen. Wilt u zelf zonnepanelen aanschaffen of uw woning (extra) isoleren? U kunt hiervoor een aanvraag doen. Onze opzichter komt dan langs om uw aanvraag te beoordelen.
Benieuwd welk energielabel uw woning heeft?
Enkel glas? Laat het weten!
Enkel glas? Laat het weten!
Heeft uw woning nog enkel glas of twijfelt u of dit het geval is? Meld het ons dan via het contactformulier. Wij kijken dan of we uw ramen kosteloos door HR++glas kunnen vervangen.
Veel gevraagd over Isolatie
Wat doen jullie aan het verbeteren van de isolatie van mijn woning?
Algemeen
Het aanbrengen van isolerende maatregelen doen wij alleen via een project. U kunt dit dus niet bij ons aanvragen. Op onze projectenpagina kunt u aan de rechterkant onze onderhoudsplanning vinden. Daar ziet u of we binnenkort werkzaamheden in uw straat uitvoeren.
Ik wil mijn woning beter isoleren. Mag ik zelf isolatie aanbrengen?
Algemeen
Als u zelf iets aan uw woning wilt veranderen, maakt u een afspraak met de opzichter. De opzichter bespreekt met u of u de plannen mag uitvoeren en aan welke voorwaarden de verandering moet voldoen. Als u klaar bent met de werkzaamheden, meldt u dat ook bij de opzichter. U kunt de aanvraag voor de woningverandering doen via het formulier woningverandering. De opzichter neemt daarna contact met u op.
De komende tijd zijn onderstaande woningen aan de beurt voor het uitvoeren van energiemaatregelen. Hier worden de woningen geïsoleerd en in sommige gevallen (afhankelijk van het energielabel) voeren we tegen een kleine huurverhoging ook aanvullende energiebesparende maatregelen uit, zoals het plaatsen van zonnepanelen.
Energiebesparende maatregelen
Er worden energiebesparende maatregelen uitgevoerd aan:
Melkweg in Hoogezand
Isolatie en zonnepanelen
Start: 2023
Diverse individuele adressen - 17 woningen met E-, F- en G-labels
Isolatie
Start: 2024
Kleine Venne 1-41/2-26 + 32 in Muntendam
Isolatie en zonnepanelen
Start: 2024
Het Voorste Streekje 2-48 in Muntendam
Isolatie en zonnepanelen
Start: 2024
G. Boelmanweg 72-90, 43-61 in Wagenborgen
Isolatie en zonnepanelen
Start: 2023
Klokkenborg 2-6, 12-22 in Wagenborgen
Isolatie en zonnepanelen
Start: 2023
Kosterij 1-5, 35-51 in Wagenborgen
Isolatie en zonnepanelen
Start: 2023
Weversstraat 2-8 in Zuidbroek
Isolatie en zonnepanelen
Start: 2024
Lees ook: Groningse woningcorporaties slaan handen ineen in verduurzamingsopgave
Veel gevraagd over Zonnepanelen
Als ik zonnepanelen op mijn woning krijg, wat zijn dan de kosten?
Algemeen
Wanneer we onze woningen verduurzamen, zijn zonnepanelen eigenlijk niet meer weg te denken. Daarom brengen we voor het plaatsen van zonnepanelen geen huurverhoging in rekening.
Let op: de huur wordt niet verlaagd voor de woningen die voor 1 juli 2024 zonnepanelen hebben gekregen. Huurders voor wie dit geldt hebben al langere tijd van een lagere energierekening kunnen profiteren.
Ik wil graag zonnepanelen op mijn woning. Hoe kom ik hiervoor in aanmerking?
Algemeen
U ontvangt vanzelf een aanbod van ons als uw straat zonnepanelen krijgt. Heeft u geen brief ontvangen? Dan komt uw woning voorlopig niet voor zonnepanelen in aanmerking. Toch energie besparen? Neem dan eens een kijkje op www.Zosimpelalswat.nl voor tips.
Wat gebeurt er met mijn energierekening als ik zonnepanelen krijg?
Algemeen
Uw energierekening zal lager worden. Dit komt doordat de zonnepanelen stroom opwekken. Deze stroom wordt teruggeleverd aan het net en verrekend met wat u zelf aan energie verbruikt.
In deze flyer delen we een paar tips om uw zonnepanelen maximaal te benutten.
Hoe kan ik zien hoeveel stroom er wordt opgewekt door de zonnepanelen?
Algemeen
Dit kunt u zien op het maandelijkse rapport dat u via de e-mail van uw energieleverancier krijgt. Krijgt u geen maandelijks rapport? Neem dan contact op met uw energieleverancier.
Krijg ik een vergoeding als de zonnepanelen niet werken?
Algemeen
Nee, u krijgt hiervoor geen vergoeding. Controleer minstens 1 keer per maand of de zonnepanelen nog werken. Dit doet u door te kijken of er een lampje brandt op de omvormer. Brandt deze groen of blauw? Dan hoeft u niets te doen. Brandt er geen lampje of een rood lampje? Neem dan contact op met onze afdeling Reparatieverzoeken via telefoonnummer (0598) 45 14 82, keuze 1.
Moet ik thuis zijn als de zonnepanelen op mijn woning worden geplaatst?
Algemeen
U hoeft niet thuis te zijn als de zonnepanelen op het dak worden geplaatst. Voor het aansluiten van de zonnepanelen op de meterkast moet u wel thuis zijn. De installateur maakt hiervoor met u een afspraak. De werkzaamheden duren ongeveer 2 á 3 uur.
Ik heb een brief gekregen van Enexis dat mijn zonnepanelen nog niet zijn aangemeld. Wat moet ik doen?
Algemeen
Deze brief kunt u bij het oud papier doen. De zonnepanelen worden door de installateur aangemeld bij de netbeheerder. De netbeheerder geeft de gegevens weer door aan uw energieleverancier. Het kan zijn dat deze gegevens elkaar net kruisen. Daarom krijgt u dan een brief van Enexis.
De vorige huurder heeft het aanbod voor zonnepanelen geweigerd. Kan ik nog gebruik maken van dat aanbod?
Algemeen
Als uw woning een van de weinige of de enige woning in het complex is, die geen zonnepanelen heeft, kunt u alsnog zonnepanelen aanvragen. U kunt hiervoor gebruik maken van ons contactformulier. Als u zonnepanelen aangeboden hebt gekregen en geweigerd, kunt u niet op een later moment zonnepanelen aanvragen.
Ik heb zonnepanelen, maakt Groninger Huis deze schoon?
Algemeen
Nee, de zonnepanelen worden niet schoongemaakt. Regenwater is voldoende om deze schoon te houden.
Moet ik zelf aan mijn energieleverancier doorgeven dat er zonnepanelen op mijn woning zijn geplaatst?
Algemeen
Nee dit hoeft u niet te doen. De zonnepanelen worden door de installateur aangemeld bij de netbeheerder. De netbeheerder geeft de gegevens weer door aan uw energieleverancier.
Krijgt u toch een brief van Enexis dat u de zonnepanelen moet aanmelden? Dan mag u deze bij het oud papier doen.
Hoe werken zonnepanelen
Algemeen
Zonnepanelen zetten (zon)licht om in stroom. Ze beginnen stroom te produceren zodra het licht wordt. Dus ook op bewolkte dagen. Op zonnige dagen wekken ze wel meer stroom op.
De zonnestroom wordt direct gebruikt in uw woning. Soms produceren de zonnepanelen meer dan op dat moment nodig is. De opgewekte stroom die u zelf niet gebruikt op dat moment, wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. De stroom die u in het donker (dus in de avond en de nacht) verbruikt, neemt u gewoon weer af van het elektriciteitsnet.
Wat is salderen?
Algemeen
Als de zonnepanelen meer stroom opleveren dan u verbruikt, bijvoorbeeld tijdens een zonnige dag, wordt die extra stroom teruggeleverd aan het net. Uw energieleverancier verrekent op jaarbasis de teruggeleverde energie met uw verbruik. Hierdoor wordt uw energierekening lager. Dit proces heet salderen. Wanneer u in een jaar meer opwekt dan u verbruikt, ontvangt u hiervoor een terugleververgoeding.
De nieuwe regeringscoalitie wil de salderingsregeling in 2027 stopzetten. Voorlopig blijft de regeling bestaan. Wel brengen steeds meer energieleveranciers terugleverkosten in rekening.
Maakt de omvormer van de zonnepanelen geluid?
Algemeen
Overdag hoor je de omvormer bijna niet. 's Nachts is de omvormer niet actief, omdat het apparaat alleen werkt als de zonnepanelen energie opwekken.
Mag ik zelf zonnepanelen op mijn woning laten plaatsen?
Algemeen
Hier staan we zeker positief tegenover. U kunt toestemming aan ons vragen. Heeft u een offerte van een erkende installateur? Dan mag u deze meteen meesturen. Onze opzichter komt dan bij u langs om de situatie te beoordelen. Hij kijkt dan bijvoorbeeld of het technisch mogelijk is. Krijgt u toestemming? Dan ontvangt u een brief met daarin afspraken over wat er met de zonnepanelen gaat gebeuren bij een eventuele huuropzegging.
Is de kans op brand of blikseminslag groter doordat ik zonnepanelen heb?
Algemeen
Zonnepanelen trekken geen bliksem aan. De omvormer is een elektrisch apparaat en kan in principe net als andere elektrische apparaten in brand vliegen. Al is de kans zeer klein. Elke installatie in Nederland met een werkschakelaar moet spanningsvrij gemaakt worden. Alle producten zijn gecertificeerd, ook op het gebied van brandveiligheid. Daarmee zijn zonnepanelen net zo veilig als elk ander huishoudelijk elektrisch apparaat.
Aan welke kant van het dak worden de zonnepanelen geplaatst?
Algemeen
Dat bepaalt de installateur. Hij maakt hiervoor een legplan. Hij bekijkt aan welke kant van het dak de zonnepanelen het meest opleveren.
Waar meld ik een storing aan mijn zonnepanelen?
Algemeen
U kunt daarvoor bellen met onze afdeling Reparatieverzoeken via telefoonnummer (0598) 45 14 82, keuze 1.
De App van de zonnepanelen werkt niet. Wat moet ik doen?
Algemeen
Hiervoor neemt u zelf contact op met de leverancier van de app.
Zijn er aanpassingen in mijn woning nodig voor het plaatsen van zonnepanelen?
Algemeen
Dat ligt aan de situatie in uw woning. Het kan zijn dat de meterkast niet geschikt is om de zonnepanelen erop aan te sluiten. Dan wordt de meterkast vervangen door een nieuwe meterkast.
Wat zijn terugleverkosten?
Algemeen
Een deel van de stroom die door zonnepanelen wordt opgewekt gebruikt u zelf. De opgewekte stroom die u zelf niet gebruikt, gaat terug naar het elektriciteitsnet. De terugleverkosten zijn extra kosten die u betaalt aan uw energieleverancier. Dit is voor de stroom van uw zonnepanelen die u zelf niet verbruikt. U betaalt deze kosten zelf. Deze kosten zijn niet voor Groninger Huis.
Wat kunt u zelf doen tegen hoge terugleverkosten?
Algemeen
Overstappen energieleverancier
Elke leverancier heeft andere regelingen. Als u overstapt kunt u misschien kosten besparen. U kunt het beste verschillende energieleveranciers met elkaar vergelijken.
Tips
Hoe minder stroom u teruglevert, hoe minder terugleverkosten u betaalt. Een aantal tips om zo goed mogelijk met uw zonnepanelen om te gaan:
- Zet de wasmachine, vaatwasser, droger en andere apparaten aan als de zon schijnt. Veel van dit soort apparaten hebben een timer voor uitgestelde start. Vooral het startmoment is belangrijk. In het begin wordt de meeste stroom gebruikt.
- Gebruik apparaten na elkaar. Anders gebruikt u mogelijk meer stroom dan u opwekt.
- Zet de omvormer niet uit. Dat heeft geen zin. U moet dan nog meer betalen omdat u ook geen stroom opwekt.
Onze vakmannen, opzichters en andere collega’s die regelmatig bij huurders over de vloer komen, hebben een cursus gevolgd waarmee ze meer inzicht hebben in het besparen van energie. Wanneer zij bij u langskomen, delen zij graag hun tips en verbetersuggesties met u.
Meteen zelf aan de slag? We delen hier een aantal laagdrempelige tips die u zelf kunt toepassen.
Tip 1: Tv-kastje van Ziggo? Zet deze op de eco-stand
Radar onderzocht dat de Mediabox XL van Ziggo tot wel tien keer zoveel energie slurpt als de concurrent van KPN. Dit verschil kan oplopen tot meer dan honderd euro per jaar. Bespaar geld door de stekker er uit te trekken of de mediabox op de eco-stand te zetten. Dit zorgt wel voor een langere opstarttijd.
Tip 2: Zet uw cv-ketel op de eco-stand in plaats van comfort-stand
Sommige cv-ketels hebben een comfort-stand voor warm kraanwater. Er wordt dan dag en nacht een voorraadje water of een verwarmingsplaat op temperatuur gehouden, zodat u niet lang op warm water uit de kraan hoeft te wachten. Dit warm houden kost echter zo’n € 50,- per jaar. Kijk eens in de gebruiksaanwijzing of er een eco-stand op uw cv-ketel zit. Met deze eco-stand wordt het water pas verwarmd wanneer u de kraan opendraait. Dit kost iets meer water en u moet een paar seconden langer wachten, maar desondanks bespaart u hiermee nog steeds.
Tip 3: Zet de cv-ketel op een lagere temperatuur
De maximale keteltemperatuur kan het beste op 60 à 65 graden worden afgesteld. Het komt vaak voor dat die op 80 graden of meer staat. Hierdoor wordt onnodig veel gas verspild. Wanneer uw woning goed geïsoleerd is, kunt u de cv-ketel ook op 55 graden afstellen. Maar in andere gevallen is dat geen goed idee. Benieuwd hoe dit moet? Neem dan een kijkje op www.zetmop60.nl.
Tip 4: Zorg goed voor de radiatoren
Verwijder regelmatig stof van de radiatoren, zodat de lucht makkelijker opwarmt. Sowieso verwarmt droge lucht beter, dus iedere dag de woning even goed ventileren helpt enorm. Om ervoor te zorgen dat de radiatoren sneller en beter warm worden, kunt u deze voor de winter ontluchten. Weten hoe dat moet? Volg dan deze stappen.
Tip 5: Zonnepanelen? Zet apparaten overdag aan
Heeft u zonnepanelen? Zet apparaten zoals een vaatwasser en wasmachine dan juist overdag aan. De stroomproductie is dan het hoogst. Op die manier gebruikt u de opgewekte stroom van uw zonnepanelen en niet de stroom via het net. Niet thuis? Zet dan de timer aan.
Veel gevraagd over Stookkosten
Hoe komen jullie tot het voorschotbedrag voor de stookkosten?
Algemeen
Ista berekent het voorschotbedrag op basis van het energieverbruik in het voorgaande jaar.
Op welke manier worden de stookkosten in rekening gebracht?
Algemeen
Het voorschotbedrag voor stookkosten betaalt u tegelijk met uw huur. Het is een onderdeel van de bruto huurprijs.
Kan ik mijn voorschotbedrag voor stookkosten aanpassen?
Algemeen
Dat kan. We raden aan om het bedrag niet naar beneden aan te passen. Als u te weinig voorschot betaalt moet u later misschien bijbetalen. Verhoogt u het voorschotbedrag? Dan krijgt u wat u te veel betaald heeft bij de eindafrekening terug. Neem contact op met de afdeling Financiën voor het aanpassen van uw voorschotbedrag. Dat kan via het contactformulier.
Heb ik recht op energiecompensatie voor blokverwarming?
Algemeen
Nee, u hebt geen recht op compensatie. De energietarieven (die Groninger Huis aan onze provider betaalt) liggen onder de grenzen die gelden voor compensatie.
Hebben de hoge gasprijzen gevolgen voor mijn blokverwarming?
Algemeen
Groninger Huis doet mee met collectieve inkoop tot en met 31-12-2023. Daardoor verandert er op dit moment gelukkig niets voor u.
Wat is gemeenschappelijke energie?
Algemeen
Stroomverbruik voor bijvoorbeeld de verlichting of de lift in de algemene ruimtes, zoals hal, portieken of bergingen.
Wat kan ik doen om mijn stookkosten te verlagen?
Algemeen
U kunt de volgende tips toepassen om uw stookkosten te verlagen.
- Gebruik tochtstrips, maar ventileer wel regelmatig. Vochtige lucht warmt moeilijker op en kost meer energie;
- Verwarm uw huis verstandig. Zet de verwarming een uur voordat u gaat slapen al lager. Draai de verwarming omlaag als u langere tijd niet thuis bent en verwarm alleen ruimtes die u vaak gebruikt;
- Laat gordijnen niet over de radiatoren vallen;
- Laat deuren en ramen niet onnodig openstaan (behalve bij het ventileren natuurlijk);
- Sluit 's avonds de gordijnen, vitrages en de binnenzonwering. Zo houdt u de warmte binnen. Doe overdag juist het omgekeerde en laat de zon uw huis verwarmen.
Ik heb blokverwarming in mijn woning. Moet ik zelf de meterstanden doorgeven aan de energieleverancier?
Algemeen
U hoeft de meterstanden niet zelf door te geven. De meters worden digitaal uitgelezen door Ista.
Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik krijg geld terug. Wanneer ontvang ik het geld op mijn rekening?
Algemeen
Het terug te ontvangen bedrag wordt binnen 14 dagen na het versturen van de afrekening aan u overgemaakt. Heeft u een betalingsachterstand? Dan verrekenen we dit bedrag met de achterstand.
Wanneer mag Groninger Huis de voorschotten aanpassen?
Algemeen
Als uit de afrekening blijkt dat de voorschotten te hoog of te laag zijn, dan mag Groninger Huis de voorschotten aanpassen.
Ik heb een afrekening van mijn blokverwarming ontvangen maar ik ben het niet eens met het bedrag. Wat kan ik doen?
Algemeen
Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier.
Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik moet bijbetalen. Hoe kan dat?
Algemeen
Dit betekent dat kosten van de door u gebruikte energie hoger zijn dan het bedrag dat u ervoor heeft betaald.
Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik moet bijbetalen. Kan ik hiervoor een betalingsregeling afsluiten?
Algemeen
Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier.
Ik betaal iedere maand naast de huur al voor blokverwarming, waarom krijg ik nu een afrekening?
Algemeen
U betaalt maandelijks een voorschotbedrag voor de blokverwarming. We weten nu wat de precieze kosten geweest zijn. Daarom rekenen we het verschil (u moet wat bijbetalen of u krijgt geld terug) met u af.
Als ik verhuis, ontvang ik dan gelijk een afrekening van de stookkosten?
Algemeen
Nee, u ontvangt een afrekening stookkosten tegelijk met alle andere huurders. U betaalt namelijk een aandeel in de totale kosten. Deze kosten kunnen pas worden berekend na afloop van de afrekenperiode. Het is daarom belangrijk om bij een verhuizing uw nieuwe adresgegevens en uw juiste bankrekeningnummer aan Groninger Huis door te geven.
Heeft u geldproblemen? Dit is zeker niet iets om u voor te schamen. Het kan iedereen overkomen. Blijf er vooral niet mee rondlopen. Een achterstand inlopen, kan lastig zijn. Onze medewerkers van Huurincasso zoeken graag samen naar een oplossing. Bel hiervoor (0598) 45 14 82.
Vraag een betalingsregeling aan
Heeft u een betalingsachterstand bij uw energieleverancier en nog geen betalingsregeling afgesproken?
Dan is het belangrijk dat u zo snel mogelijk contact opneemt met uw energieleverancier om een afsluiting te voorkomen! Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid. Kijk ook bij de informatie over het Noodfonds Energie. Voor hulp bij betalingsproblemen kunt u ook contact opnemen met Geldfit of uw eigen gemeente.
De VoorzieningenWijzer
Zorgverzekering, energiekosten, wel of geen toeslagen... Best lastige dingen. Dat ze geld kosten, is zeker. Maar soms betaalt u te veel. Of blijkt dat u tóch wel die ene toeslag kunt krijgen.