Energie besparen
Met de stijgende prijzen voor energie, brandstof en boodschappen hebben steeds meer huishoudens in Nederland moeite om het hoofd boven water te houden. Door onze woningen de komende jaren te verduurzamen, kunnen de stookkosten flink omlaag. Op deze pagina vertellen we hoe we dit doen. Ook delen we graag wat praktische tips om zelf energie te besparen. En dreigt u in de geldproblemen te raken? Trek dan vooral aan de bel, zodat we samen aan een oplossing kunnen werken.
-
Energiemaatregelen
-
Aan de slag!
-
Bespaartips
Om het gas- en elektriciteitsverbruik omlaag te brengen, is het verduurzamen van onze woningen topprioriteit. Naast isoleren en energiebesparende maatregelen kijken we ook naar andere energiebronnen.
Welke woningen eerst?
De woningen die het slechtst geïsoleerd zijn, komen als eerste aan de beurt. Dit zijn woningen met een E, F of G energielabel. Op 1 januari 2028 zijn al deze woningen klaar.
We kunnen niet alle woningen tegelijk aanpakken. Daarom zijn de woningen met energielabel C of D aan de beurt als de woningen met energielabel E, F en G klaar zijn. Woningen met energielabel A of B zijn al goed geïsoleerd. Daar heeft meer isoleren in de meeste gevallen geen zin. Ook krijgen deze woningen voorlopig geen zonnepanelen. Wilt u zelf zonnepanelen aanschaffen of uw woning (extra) isoleren? U kunt hiervoor een aanvraag doen. Onze opzichter komt dan langs om uw aanvraag te beoordelen.
Benieuwd welk energielabel uw woning heeft?
Enkel glas? Laat het weten!
Enkel glas? Laat het weten!
Heeft uw woning nog enkel glas of twijfelt u of dit het geval is? Meld het ons dan via het contactformulier. Wij kijken dan of we uw ramen kosteloos door HR++glas kunnen vervangen.
Zo werkt het prijsplafond energie
Veel gevraagd over Isolatie
Wat doen jullie aan het verbeteren van de isolatie van mijn woning?
Algemeen
Groninger Huis heeft als beleid dat de woningen naar minimaal een C-label worden gebracht. Als uw woning daarvoor in aanmerking komt, krijgt u een aanbod toegestuurd.
Ik wil mijn woning beter isoleren. Mag ik zelf isolatie aanbrengen?
Algemeen
Als u zelf iets aan uw woning wilt veranderen, maakt u een afspraak met de opzichter. De opzichter bespreekt met u of u de plannen mag uitvoeren en aan welke voorwaarden de verandering moet voldoen. Als u de verandering hebt uitgevoerd, meldt u dat ook bij de opzichter. U kunt de aanvraag voor de woningverandering doen in uw Mijn Groninger Huis account. De opzichter neemt daarna contact met u op.
De komende tijd zijn onderstaande woningen aan de beurt voor het uitvoeren van energiemaatregelen. Hier worden de woningen geïsoleerd en in sommige gevallen (afhankelijk van het energielabel) voeren we tegen een kleine huurverhoging ook aanvullende energiebesparende maatregelen uit, zoals het plaatsen van zonnepanelen.
Energiebesparende maatregelen
Er worden energiebesparende maatregelen uitgevoerd aan:
Willem de Zwijgerlaan en Sluisstraat in Zuidbroek
Isolatie en zonnepanelen
Start: 2022
Burgemeester Garreltsweg in Woldendorp
Isolatie en zonnepanelen
Start: 2022
Diverse straten in Meeden
Zonnepanelen
Start: 2022
Kleine Venne in Muntendam
Isolatie en zonnepanelen
Start: 2023
Het Voorste Streekje in Muntendam
Isolatie en zonnepanelen
Start: 2023
Melis Stokelaan, Erasmusweg en Reviusstraat in Hoogezand
Isolatie en zonnepanelen
Start: 2023
Veel gevraagd over Zonnepanelen
Ik wil graag zonnepanelen op mijn woning. Hoe kom ik hiervoor in aanmerking?
Algemeen
Krijgt uw straat zonnepanelen, dan ontvangt u vanzelf van ons een aanbod in de brievenbus. Heeft u geen brief ontvangen? Dan komt uw woning hier voorlopig niet voor in aanmerking. Toch energie besparen? Neem dan eens een kijkje op www.Zosimpelalswat.nl voor tips.
Als ik zonnepanelen op mijn woning krijg, wat zijn dan de kosten?
Algemeen
U betaalt € 1,- per paneel aan huurverhoging per maand. Krijgt u bijvoorbeeld 8 zonnepanelen op uw woning, dan betaalt u € 8,- per maand extra aan huur.
Ik heb een brief gekregen van Enexis dat mijn zonnepanelen nog niet zijn aangemeld. Wat moet ik doen?
Algemeen
Geef dit aan ons door. Wij nemen dan contact op met de installateur en zorgen ervoor dat uw zonnepanelen alsnog worden aangemeld. Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier of bel naar (0598) 45 14 82.
Wat gebeurt er met mijn energierekening als ik zonnepanelen krijg?
Algemeen
Uw energierekening zal lager uitvallen. Dit komt doordat de zonnepanelen stroom opwekken. Deze stroom wordt teruggelevert aan het net en afgetrokken van wat u zelf aan energie verbruikt.
Moet ik zelf aan mijn energieleverancier doorgeven dat er zonnepanelen op mijn woning zijn geplaatst?
Algemeen
Nee dit hoeft u niet te doen. De zonnepanelen worden door de installateur aangemeld bij de netbeheerder. De netbeheerder geeft de gegevens weer door aan uw energieleverancier.
Krijgt u toch een brief van Enexis dat u de zonnepanelen moet aanmelden? Neem dan contact met ons op.
Moet ik thuis zijn als de zonnepanelen op mijn woning worden geplaatst?
Algemeen
U hoeft niet thuis te zijn als de zonnepanelen op het dak worden geplaatst. Voor het aansluiten van de zonnepanelen op de meterkast moet u wel thuis zijn. De installateur maakt hiervoor met u een afspraak. De werkzaamheden duren ongeveer 2 a 3 uur.
Waar meld ik een storing aan mijn zonnepanelen?
Algemeen
U kunt daarvoor bellen met onze afdeling Reparatieverzoeken via telefoonnummer (0598) 45 14 82, keuze 1 en optie 4.
Ik wil graag zonnepanelen op mijn woning laten plaatsen. Mag ik dat zelf laten doen?
Algemeen
Hiervoor kunt u hier een verzoek bij ons indienen. De opzichter komt dan bij u langs om de aanvraag te beoordelen. Hij geeft hiervoor wel of geen toestemming.
Zijn er aanpassingen in mijn woning nodig voor het plaatsen van zonnepanelen?
Algemeen
Dat is afhankelijk van de situatie in uw woning. Het kan zijn dat de huidige meterkast niet geschikt is om de zonnepanelen erop aan te sluiten. Dan wordt de meterkast vervangen door een nieuwe meterkast.
Aan welke kant van het dak worden de zonnepanelen geplaatst?
Algemeen
Dat bepaalt de installateur. Hij maakt hiervoor een legplan. Hij bekijkt aan welke kant van het dak de zonnepanelen het meest opleveren.
Ik heb gehoord dat Groninger Huis zonnepanelen gaat plaatsen bij huurders. Kan ik mij hiervoor opgeven?
Algemeen
Nee dat is niet mogelijk. Huurders krijgen van Groninger Huis een aanbod voor zonnepanelen. Alleen als u een aanbod hebt gehad, kunt u deelnemen.
Ik heb zonnepanelen, maakt Groninger Huis deze schoon?
Algemeen
Nee, de zonnepanelen worden niet schoongemaakt. Regenwater is voldoende om deze schoon te houden.
Hoe kan ik zien hoeveel stroom er wordt opgewekt door de zonnepanelen?
Algemeen
Dit kunt u zien op uw maandelijks rapport wat u via de mail krijgt van uw energieleverancier.
Krijgt u geen maandelijks rapport? Neem dan contact op met uw energieleverancier. Zij kunnen u deze per mail toesturen.
Moet ik controleren of mijn zonnepanelen nog werken?
Algemeen
Controleer minstens één keer per maand of de zonnepanelen nog werken. Dit kunt u doen door te kijken of er een lampje brandt op de omvormer op zolder. Brandt deze groen, dan hoeft u niets te doen. Brandt er geen lampje of een rood lampje, neem dan contact met ons op.
Is de kans op brand of blikseminslag groter doordat ik zonnepanelen heb?
Algemeen
Zonnepanelen trekken geen bliksem aan. De omvormer is een elektrisch apparaat en kan in principe net als andere elektrische apparaten in brand vliegen, al is de kans zeer klein. Elke installatie in Nederland met een werkschakelaar moet spanningsvrij gemaakt worden. Alle producten zijn gecertificeerd, ook op het gebied van brandveiligheid. Daarmee zijn zonnepanelen net zo veilig als elk ander huishoudelijk elektrisch apparaat.
Onze vakmannen, opzichters en andere collega’s die regelmatig bij huurders over de vloer komen, hebben een cursus gevolgd waarmee ze meer inzicht hebben in het besparen van energie. Wanneer zij bij u langskomen, delen zij graag hun tips en verbetersuggesties met u.
Meteen zelf aan de slag? We delen hier een aantal laagdrempelige tips die u zelf kunt toepassen.
Tip 1: Tv-kastje van Ziggo? Zet deze op de eco-stand
Radar onderzocht dat de Mediabox XL van Ziggo tot wel tien keer zoveel energie slurpt als de concurrent van KPN. Dit verschil kan oplopen tot meer dan honderd euro per jaar. Bespaar geld door de stekker er uit te trekken of de mediabox op de eco-stand te zetten. Dit zorgt wel voor een langere opstarttijd.
Tip 2: Zet uw cv-ketel op de eco-stand in plaats van comfort-stand
Sommige cv-ketels hebben een comfort-stand voor warm kraanwater. Er wordt dan dag en nacht een voorraadje water of een verwarmingsplaat op temperatuur gehouden, zodat u niet lang op warm water uit de kraan hoeft te wachten. Dit warm houden kost echter zo’n € 50,- per jaar. Kijk eens in de gebruiksaanwijzing of er een eco-stand op uw cv-ketel zit. Met deze eco-stand wordt het water pas verwarmd wanneer u de kraan opendraait. Dit kost iets meer water en u moet een paar seconden langer wachten, maar desondanks bespaart u hiermee nog steeds.
Tip 3: Zet de cv-ketel op een lagere temperatuur
De maximale keteltemperatuur kan het beste op 60 à 65 graden worden afgesteld. Het komt vaak voor dat die op 80 graden of meer staat. Hierdoor wordt onnodig veel gas verspild. Wanneer uw woning goed geïsoleerd is, kunt u de cv-ketel ook op 55 graden afstellen. Maar in andere gevallen is dat geen goed idee. Benieuwd hoe dit moet? Neem dan een kijkje op www.zetmop60.nl.
Tip 4: Zorg goed voor de radiatoren
Verwijder regelmatig stof van de radiatoren, zodat de lucht makkelijker opwarmt. Sowieso verwarmt droge lucht beter, dus iedere dag de woning even goed ventileren helpt enorm. Om ervoor te zorgen dat de radiatoren sneller en beter warm worden, kunt u deze voor de winter ontluchten. Weten hoe dat moet? Volg dan deze stappen.
Tip 5: Zonnepanelen? Zet apparaten overdag aan
Heeft u zonnepanelen? Zet apparaten zoals een vaatwasser en wasmachine dan juist overdag aan. De stroomproductie is dan het hoogst. Op die manier gebruikt u de opgewekte stroom van uw zonnepanelen en niet de stroom via het net. Niet thuis? Zet dan de timer aan.
Veel gevraagd over Stookkosten
Ik heb een afrekening van mijn blokverwarming ontvangen maar ik ben het niet eens met het bedrag. Wat kan ik doen?
Algemeen
Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier of bel naar (0598) 45 14 82.
Wat kan ik doen om mijn stookkosten te verlagen?
Algemeen
U kunt de volgende tips toepassen om uw stookkosten te verlagen.
- Gebruik tochtstrips, maar ventileer wel regelmatig. Vochtige lucht warmt moeilijker op en kost meer energie;
- Verwarm uw huis verstandig. Zet de verwarming een uur voordat u gaat slapen al lager. Draai de verwarming omlaag als u langere tijd niet thuis bent en verwarm alleen ruimtes die u vaak gebruikt;
- Laat gordijnen niet over de radiatoren vallen;
- Laat deuren en ramen niet onnodig openstaan (behalve bij het ventileren natuurlijk);
- Sluit 's avonds de gordijnen, vitrages en de binnenzonwering. Zo houdt u de warmte binnen. Doe overdag juist het omgekeerde en laat de zon uw huis verwarmen.
Ik betaal iedere maand naast de huur al voor blokverwarming, waarom krijg ik nu een afrekening?
Algemeen
U betaalt maandelijks een voorschotbedrag. We weten nu wat de precieze kosten geweest zijn. Daarom rekenen we het verschil (u moet wat bijbetalen of u krijgt geld terug) met u af.
Wat is gemeenschappelijke energie?
Algemeen
Stroomverbruik voor bijvoorbeeld de verlichting of de lift in de algemene ruimtes, zoals hal, portieken of bergingen.
Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik moet bijbetalen. Hoe kan dat?
Algemeen
Dit betekent dat kosten van de door u gebruikte energie hoger zijn dan het voorschot dat u heeft betaald.
Als ik verhuis, ontvang ik dan gelijk een afrekening van de stookkosten?
Algemeen
Nee, u ontvangt een afrekening stookkosten tegelijk met alle andere huurders. U betaalt namelijk een aandeel in de totale kosten. Deze kosten kunnen pas worden berekend na afloop van de afrekenperiode. Het is daarom belangrijk om bij een verhuizing uw nieuwe adresgegevens en uw juiste bankrekeningnummer aan Groninger Huis door te geven.
Moet ik bij blokverwarming zelf de meterstanden doorgeven aan de energieleverancier?
Algemeen
De meters worden digitaal uitgelezen door Ista. U hoeft de meterstanden dus niet zelf door te geven.
Kunt u mij uitleggen hoe de afrekening is opgebouwd?
Algemeen
De afrekening van de energiekosten is gebaseerd op het werkelijke verbruik en de vaste kosten die daaraan gekoppeld zijn.
Kan ik mijn voorschotbedrag voor stookkosten aanpassen?
Algemeen
Dat kan. We raden het niet aan om het bedrag naar beneden aan te passen. Als u te weinig voorschot betaalt, moet u later mogelijk bijbetalen. Als u het niet helemaal vertrouwt of meer zekerheid wilt, is het misschien wel een fijn idee om het voorschotbedrag te verhogen. Dan krijgt u wat u te veel betaald heeft bij de eindafrekening terug. Hiervoor kunt u contact opnemen met de afdeling F&I. Als u belt is dit optie 3. U kunt natuurlijk ook naar ons mailen.
Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik krijg geld terug. Wanneer ontvang ik het geld op mijn rekening?
Algemeen
Als u de afrekening hebt ontvangen, wordt het terug te ontvangen bedrag zo snel mogelijk aan u overgemaakt.
Op welke manier worden de stookkosten in rekening gebracht?
Algemeen
Het voorschotbedrag voor stookkosten betaalt u tegelijk met uw huur. Het is een onderdeel van de bruto huurprijs.
Hoe komen jullie tot het voorschotbedrag voor de stookkosten?
Algemeen
We berekenen het voorschotbedrag op basis van het energieverbruik in het voorgaande jaar.
Ik heb een afrekening van mijn stookkosten ontvangen en ik moet bijbetalen. Kan ik hiervoor een betalingsregeling afsluiten?
Algemeen
Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier of bel naar (0598) 45 14 82.
Wanneer mag Groninger Huis de voorschotten aanpassen?
Algemeen
Als uit de afrekening blijkt dat de voorschotten te hoog of te laag zijn, dan mag Groninger Huis de voorschotten aanpassen.
Hebben de hoge gasprijzen gevolgen voor mijn blokverwarming?
Algemeen
Doordat Groninger Huis met collectieve inkoop meedoet en dit heeft vastgezet tot en met 31-12-2023, verandert er op het moment gelukkig niets voor u.