Buurtbemiddeling

Hieronder staan de veelgestelde vragen over buurtbemiddeling. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsboven of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Buurtbemiddeling

Wat is buurtbemiddeling?

Algemeen

Heeft u last van geluidsoverlast, parkeeroverlast, rommel op straat, harde muziek, intimidatie, stankoverlast, geschreeuw en ruzies of huisdierenoverlast? Dan kunt u buurtmiddeling inschakelen als u met uw buren wil praten over mogelijke oplossingen.

De coördinator van de buurtbemiddeling kijkt samen met u of buurtbemiddeling ingezet kan worden. Er volgt een gesprek over uw klacht bij u thuis. Daarna worden buurtbemiddelaars ingeschakeld. Deze getrainde vrijwilligers luisteren naar het verhaal van beide partijen. Ze geven geen oordeel en zijn neutraal. De buurtbemiddelaars begeleiden ruziënde partijen naar een gezamenlijke oplossing voor hun situatie. Daarbij gaan ze ervan uit dat zelf oplossingen bedenken beter is dan dat een andere partij een oplossing oplegt. Zo is de kans kleiner dat een probleem zich herhaalt. Uiteraard hebben de bemiddelaars een geheimhoudingsplicht.

Buurtbemiddeling is gratis, onafhankelijk en onpartijdig. De deelname is vrijwillig.

Ben ik verplicht om mee te werken aan buurtbemiddeling?

Algemeen

Nee, u bent niet verplicht om mee te werken aan buurtbemiddeling. Wij raden u aan dit wel te doen. Buurtbemiddeling kan namelijk veel klachten oplossen.