Zaken om te regelen

Hieronder staan de veelgestelde vragen over wat u misschien moet regelen als u gaat verhuizen naar een Groninger Huis. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Zaken om te regelen

Moet ik mezelf aanmelden bij een energiemaatschappij?

Algemeen

Ja. U meldt zich aan bij een nutsbedrijf voor gas en elektra. We nemen de meterstand op wanneer u de sleutels van ons ontvangt. Vanaf deze meterstand zijn de kosten voor uw rekening.

Ben ik verplicht een inboedelverzekering af te sluiten?

Algemeen

U bent niet verplicht om een inboelverzekering af te sluiten. Maar we raden u aan om het wél te doen.

Moet ik zelf de waterstand doorgeven aan het Waterbedrijf Groningen?

Algemeen

In de meeste gevallen moet u dit zelf doorgeven aan het Waterbedrijf Groningen. Hieronder kunt u zien wat voor u geldt.

Wie is verantwoordelijk voor de telefoon- en/of kabelaansluiting in mijn woning?

Algemeen

Groninger Huis moet ervoor zorgen dat er een telefoon- en/of kabelaansluiting in de woning aanwezig is (meestal is dat in de meterkast). Voor bekabeling vanaf de aansluiting naar één of meerdere plekken in uw woning bent u zelf verantwoordelijk.

Wij zijn niet verantwoordelijk voor het signaal of storingen aan de aansluiting. De provider en netwerkeigenaar zijn hiervoor verantwoordelijk.

Waar vind ik informatie over het afvoeren van afval?

Algemeen

Dat is per gemeente verschillend. Hoe dat per gemeente geregeld wordt leest u op de website van uw gemeente. 

Ik heb geen container bij mijn woning. Bij wie meld ik dat?

Algemeen

Neem contact op met uw gemeente als u geen container hebt.

Moet ik mijn verhuizing doorgeven bij de gemeente?

Algemeen

Ja, dit is verplicht. Meld uw verhuizing bij de afdeling Burgerzaken van uw gemeente. Neemt u dan een geldig identiteitsbewijs mee.

Ik ben mijn milieu- of afvalpas kwijt om het restafval in de container te doen. Hoe kom ik aan een nieuwe?

Algemeen

Een milieu- of afvalpas vraagt u aan bij uw gemeente. Het kan zijn dat daar kosten aan verbonden zijn. Op de website van uw gemeente vindt u meer informatie.