Inschrijven als woningzoekende

Inschrijven als woningzoekende doet u op ikzoekeengroningerhuis. Hieronder staan de veelgestelde vragen over inschrijven als woningzoekende. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Inschrijven als woningzoekende

Hoe kan ik me inschrijven als woningzoekende?

Algemeen

Via onze website schrijft u zich in als woningzoekende.

Hoe lang is mijn inschrijving geldig?

Algemeen

Uw inschrijving is 1 jaar geldig vanaf het moment van inschrijven.

Welke gegevens heb ik nodig om me in te schrijven als woningzoekende?

Algemeen

Houd de volgende informatie bij de hand om u in te schrijven als woningzoekende:

  • Voorletters;
  • Achternaam;
  • Geboortedatum;
  • Burgerlijke staat;
  • Bruto inkomen per maand;
  • Het adres waar u woont (postcode en huisnummer);
  • Contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres);
  • Gegevens van uw partner, als u een partner hebt en u samen ingeschreven wilt staan;
  • Aantal verhuizende personen;
  • Aantal verhuizende kinderen;
  • Uw toekomstige gezinssamenstelling.

Waarom vraagt Groninger Huis een inkomensverklaring van de Belastingdienst?

Algemeen

Corporaties moeten zorgen dat de juiste woning bij de juiste huurder terecht komt. Eén van de belangrijkste voorwaarden is dat huurders een woning krijgen die aansluit bij hun inkomen (passend toewijzen uit de Woningwet 2015). Het is daarom belangrijk om precies te weten wat uw inkomen is. Uw inkomen bepaalt of u kans maakt op de woning, zeer weinig kans maakt op de woning of niet kan reageren op de woning.

Waar kan ik mijn e-mailadres invoeren?

Algemeen

Zonder e-mail adres kunt u zich niet inschrijven als woningzoekende. Als u zich inschrijft als woningzoekende wordt u automatisch naar uw e-mail adres gevraagd. U kunt zich op de website ikzoekeengroningerhuis inschrijven.

Wat is een inkomensverklaring?

Algemeen

Een inkomensverklaring is een officiële verklaring van de Belastingdienst met uw inkomensgegevens over een bepaald belastingjaar.

Ben ik verplicht om op woningen te reageren om mijn inschrijfduur te behouden?

Algemeen

Nee, dat is niet verplicht.

Hoe kan ik zien tot welke datum mijn inschrijving geldig is?

Algemeen

Als u zichzelf heeft ingeschreven dan is uw inschrijving één jaar geldig. Dit is ook het geval als u uw inschrijving heeft verlengd.

U kunt dit ook raadplegen in uw woningzoekendeaccount via ikzoekeengroningerhuis.

Wat is inschrijftijd?

Algemeen

Inschrijftijd is het aantal dagen dat u ingeschreven staat, sinds de datum dat u zich hebt ingeschreven.

Wat zijn de voordelen van een langere inschrijftijd?

Algemeen

Hoe langer u staat ingeschreven, hoe groter de kans is dat u een woning toegewezen krijgt als u reageert op woningen.

Zijn er situaties waarbij mijn inschrijftijd behouden blijft?

Algemeen

Nee, als u een woning gaat huren vervalt automatisch uw inschrijving als woningzoekende. U wordt uitgeschreven als woningzoekende, het zoeken is gelukt. U kunt zich wel direct opnieuw inschrijven als woningzoekende. Uw inschrijftijd begint dan opnieuw te tellen.

Kan ik mijn inschrijving op naam van iemand anders laten zetten?

Algemeen

Nee, dat is niet mogelijk.

Waarom kan ik als woningzoekende sommige gegevens niet wijzigen?

Algemeen

U kunt uw naam, voorletters en geboortedatum niet zelf wijzigen. U zou de inschrijving dan namelijk op naam van iemand anders kunnen zetten en dat mag niet. Natuurlijk kan het gebeuren dat u een foutje ontdekt in deze gegevens. Of dat uw naam verandert door huwelijk of echtscheiding. Neemt u hiervoor contact met ons op.

Hoe kan ik mijn inschrijfgegevens veranderen?

Algemeen

Gegevens kunt u wijzigen via 'uw account' op ikzoekeengroningerhuis. Let op! Uw geboortedatum kunt u niet zelf veranderen. Als uw geboortedatum niet goed is geregistreerd neem dan contact met ons op. Dit kunt u doen via het contactformulier of bel naar (0598) 45 14 82.

Mijn inkomen is veranderd. Kan ik een schatting van mijn inkomen opgeven?

Algemeen

Is uw inkomen in de loop van het jaar veranderd en staat dit nog niet op uw inkomensverklaring?
Alleen als het veranderde inkomen invloed heeft op het toewijzen van een woning, werken wij met het actueel inkomen.

Let op: wij hebben altijd de nieuwste inkomensverklaring van de Belastingdienst nodig. Ook als het inkomen niet klopt. Als wij uw inkomen gaan bepalen op basis van het inkomen dat u heeft dan hebben wij één van de volgende documenten van u nodig:

  • Een jaaropgave of
  • De laatste loonstrook of
  • De laatste vier loonstroken als u per week betaald krijgt.

Kunnen mijn partner en ik ons allebei inschrijven?

Algemeen

Ja, dat kan. U kunt zich los van elkaar inschrijven. Het is ook mogelijk om uw inschrijvingen aan elkaar te koppelen.

Wanneer mag ik wel mijn huidige inkomen invullen?

Algemeen

Wanneer u een woning accepteert, controleert de woningcorporatie uw inkomen. Wij zijn verplicht om daarbij naar uw inkomen te vragen dat bij de Belastingdienst bekend is. Daarom kunt u het beste uw inkomen opgeven aan de hand van een inkomensverklaring of een aanslag van de Belastingdienst.
Op de inkomensverklaring of een belastingaanslag staat altijd uw inkomen van vorig jaar of het jaar daarvoor.

Er zijn maar 3 situaties waarin u uw huidige inkomen op kunt geven:
• Uw inkomen is onbekend bij de Belastingdienst. Wanneer u een inkomensverklaring opvraagt, krijgt u van de Belastingdienst een bevestiging dat uw inkomen niet bekend is.
• Uw inkomen is sterk gestegen, bijvoorbeeld omdat u een nieuwe baan heeft of meer bent gaan werken.
• Uw inkomen is sterk gedaald, bijvoorbeeld omdat u bent ontslagen, minder bent gaan werken of met pensioen bent gegaan.

Wat wordt bedoeld met 'huidige woonsituatie'?

Algemeen

Uw 'huidige woonsituatie' is hoe u nu woont (koopt u, huurt u of woont u bij anderen).

Wat betekent een adreswijziging voor mijn inschrijving of inschrijftijd?

Algemeen

Een adreswijziging heeft geen invloed op uw inschrijftijd. Tenzij u een woning van Groninger Huis gaat huren. Na het huren van een woning van Groninger Huis vervalt uw inschrijving automatisch.

Wat zijn ‘meeverhuizende personen’?

Algemeen

‘Meeverhuizende personen’ zijn bijvoorbeeld inwonende familie of vrienden, maar niet uw kinderen, die met u meeverhuizen naar uw nieuwe woning.

Mag ik mijn nog ongeboren kind inschrijven als meeverhuizende?

Algemeen

Nee. Sinds 1 januari 2016 kunt u tijdens de zwangerschap uw ongeboren kind niet meer inschrijven als meeverhuizende. De Woningwet geeft aan dat ongeboren kinderen niet meetellen bij het bepalen van uw inkomensgroep.

Hoe kan ik mijn inkomensverkaring toevoegen aan 'mijn account'?

Algemeen

Dit is niet nodig. Wij vragen pas om uw inkomensverklaring als u een woning toegewezen hebt gekregen.

Wat is een zelfstandige woning?

Algemeen

Een zelfstandige woning is een woning met een eigen voordeur en eigen voorzieningen, zoals een keuken, badkamer en toilet. Wanneer u de keuken/douche deelt met andere bewoners dan is het geen zelfstandige woning.