Bewonerscommissie

Hieronder staan de veelgestelde vragen over bewonerscommissies. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Bewonerscommissie

Wat is een bewonerscommissie?

Algemeen

Een bewonerscommissie is een groep huurders van één wooncomplex, een straat, flat of buurt waarmee wij overleggen. Zij vertegenwoordigen en komen op voor de algemene belangen van alle huurders in één wooncomplex, een straat, flat of buurt.

Kan ik me aanmelden als lid van een bewonerscommissie?

Algemeen

Neem hiervoor contact op met de bewonerscommissie.

Hoe vaak overlegt een bewonerscommissie met jullie?

Algemeen

Minimaal één keer per jaar.

Hoe vaak overlegt een bewonerscommissie met bewoners?

Algemeen

Dat verschilt per bewonerscommissie. Neem contact op met uw eigen bewonerscommissie voor meer informatie.

Wat doet een bewonerscommissie?

Algemeen

De bewonerscommissie denkt actief mee over onderwerpen die gaan over uw woongebouw of de directe omgeving. Voorbeelden hiervan zijn onderhoud, leefbaarheid, schoonmaak en tuinonderhoud.

Daarnaast kan een bewonerscommissie activiteiten organiseren, bijvoorbeeld rondom een burendag of een buurtfeest.

Waar moet een bewonerscommissie aan voldoen?

Algemeen

De rechten en plichten van huurdersorganisaties en bewonerscommissies zijn vastgelegd in de Wet op het overleg Huurders Verhuurders (ook wel de Overlegwet).

Voor welke zaken kan ik als huurder bij de bewonerscommissie terecht?

Algemeen

De belangrijkste taak van een bewonerscommissie is om namens de bewoners van een complex in gesprek te gaan met de corporatie over:

  • Het onderhoud;
  • De energiezuinigheid;
  • De leefbaarheid;
  • De huurprijzen van het complex.

Kan ik zelf een bewonerscommissie starten?

Algemeen

Ja, dat is mogelijk. U kunt hiervoor contact met ons opnemen.