Jaarlijkse huurverhoging

Hieronder staan de veelgestelde vragen over de jaarlijkse huurverhoging. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsboven of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Jaarlijkse huurverhoging

Ik ben het niet eens met de jaarlijkse huurverhoging. Kan ik bezwaar maken?

Algemeen

In sommige gevallen kunt u bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging. Daarom is het handig als u eerst uitzoekt of u met succes bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging. Klik hier om naar de website te gaan waar u meer informatie kunt vinden over wanneer u bezwaar kunt maken. U vindt hier ook het formulier dat u nodig heeft om uw bezwaar te maken.

Wat is de hoogte van de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

De hoogte van de jaarlijkse huurverhoging is elk jaar anders. De huurverhoging wordt aan het begin van ieder jaar vastgesteld in overleg met de HAG (Huurders Advies Groep). Voor 1 mei van het jaar worden alle huurders per brief geïnformeerd over de jaarlijkse huurverhoging.

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf mijn huurtoeslag veranderen bij de Belastingdienst?

Algemeen

Groninger Huis geeft de jaarlijkse huurverhoging van 1 juli door aan de Belastingdienst. U ziet de nieuwe huur dan in ‘Mijn toeslagen’. Uw toeslag wordt nog niet direct aangepast. Uw maandelijkse voorschot blijft dus hetzelfde. De Belastingdienst verwerkt de jaarlijkse huurverhoging pas bij de definitieve berekening. Die krijgt u na afloop van het jaar. Als u te weinig toeslag hebt gekregen, betaalt de Belastingdienst dit alsnog uit. 

Als u uw nieuwe huurprijs zelf aan de Belastingdienst doorgeeft passen zij uw toeslag wel direct aan. In Mijn toeslagen kunt u zien of we de verhoging al hebben doorgegeven. Belt u liever eerst even met de Belastingdienst? Het telefoonnummer is (0800) 05 43.

Mijn huur is door de huurverhoging boven de huurtoeslaggrens gestegen. Heb ik nog recht op huurtoeslag?

Algemeen

Het beleid van Groninger Huis is dat uw huur nooit hoger mag zijn dan € 808,06. Is uw huur door de huurverhoging wel hoger is geworden? Dan kunt u bezwaar maken tegen de huurverhoging. Klik hier om naar de website te gaan waar u het formulier kunt downloaden. Hier vindt u ook meer informatie over wanneer u bezwaar kunt maken.

Is uw huur hoger geworden dan past bij uw huishoudsamenstelling? Dan houdt u uw recht op huurtoeslag. Dat noemen ze bij de Belastingdienst 'verworven recht'. U moet dan nog wel voldoen aan alle andere voorwaarden voor huurtoeslag. Voor het deel dat boven de maximale huurgrens komt, krijgt u geen huurtoeslag.

Neem contact op met de Belastingdienst als u vragen hebt. Het telefoonnummer van de Belastingdienst is (0800) 05 43

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf de hoogte van mijn huurbetaling veranderen?

Algemeen

Betaalt u via automatische incasso of AcceptEmail? Dan hoeft u het bedrag niet te veranderen. Betaalt u via een periodieke overboeking bij de bank? Dan moet u het bedrag wel veranderen.

Vanaf wanneer betaal ik de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

De huur wordt elk jaar verhoogd per 1 juli. Vanaf deze datum moet u de nieuwe huur gaan betalen. U heeft voor 1 mei van ons een brief ontvangen waar in staat welk huurbedrag u vanaf 1 juli betaalt.

Hoe wordt de hoogte van de jaarlijkse huurverhoging bepaald?

Algemeen

De hoogte van de jaarlijkse huurverhoging wordt bepaald door de overheid. Die bepaalt wat de maximale huurverhoging mag zijn. Een woningcorporatie mag nooit een hogere huurverhoging doorvoeren. Wel lager. Groninger Huis heeft de laatste jaren alleen inflatievolgend de huur verhoogd. Het inflatiepercentage wordt ook door de overheid vastgesteld. De huurverhoging wordt aan het begin van ieder jaar vastgesteld in overleg met de HAG (Huurders Advies Groep).

Worden de servicekosten ook aangepast bij de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Ja. Als u naast uw huur ook servicekosten betaalt, passen we deze ook aan. Servicekosten betaalt u iedere maand vooruit. We proberen dit maandbedrag zo goed mogelijk af te stemmen op de werkelijke kosten. 1 keer per jaar wordt het bedrag dat u heeft betaald verrekend met de werkelijke kosten. Het kan zijn dat het maandbedrag te hoog of te laag is geweest. Dan passen we het maandbedrag aan. In de bijlage bij de brief over de huuraanpassing ziet u hoeveel servicekosten u gaat betalen en waarvoor.