Huurtoeslag

Hieronder staan de veelgestelde vragen over huurtoeslag. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsboven of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Huurtoeslag

Hoe weet ik of ik recht heb op huurtoeslag?

Algemeen

Om te zien of u recht hebt op huurtoeslag kunt u een proefberekening maken op de website van de Belastingdienst. Klik op Mijn Toeslagen voor meer informatie over huurtoeslag.

Moet ik zelf huurtoeslag aanvragen?

Algemeen

Ja, dat moet u zelf doen. Dit kunt u doen via de website van de Belastingdienst. Klik op Mijn Toeslagen om huurtoeslag aan te vragen.

De huur van mijn woning is verhoogd door een woningverbetering. Hoe wordt de huurtoeslag aangepast?

Algemeen

Als u de nieuwe huurprijs via Mijn Toeslagen doorgeeft, passen zij uw huurtoeslag aan. U kunt ook bellen met de Belastingtelefoon (0800) 05 43. Zoek alvast uw Burgerservicenummer op. Dit nummer staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs.

Welke gegevens heb ik nodig om huurtoeslag aan te vragen?

Algemeen

Om huurtoeslag aan te vragen heeft u de volgende gegevens nodig:

  • De voor- en achternaam en adres van uzelf, uw eventuele toeslagpartner en/of uw eventuele medebewoner(s);
  • Het burgerservicenummer van uzelf, uw eventuele toeslagpartner en/of uw eventuele medebewoner(s);
  • Uw rekeningnummer;
  • Een inschatting van het belastbaar jaarinkomen van uzelf, uw eventuele toeslagpartner en/of uw eventuele medebewoner(s);
  • De gegevens van uw huurwoning (huurprijs, servicekosten);
  • Een DigiD code.

Er verandert iets in mijn situatie. Het kan zijn dat hierdoor de hoogte van mijn huurtoeslag verandert. Hoe geef ik deze verandering door?

Algemeen

U geeft dit door aan de Belastingdienst. Dit kunt u doen via Mijn toeslagen. Hiervoor heeft u een DigiD code nodig.

Stopt de huurtoeslag automatisch als ik mijn huur opzeg?

Algemeen

Nee, u moet zelf de huurtoeslag stopzetten. Meer informatie hierover leest u op de website van de Belastingdienst.