Huur betalen

Hieronder staan de veelgestelde vragen over huur betalen. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsboven of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Huur betalen

Op welke manier kan ik de huur betalen?

Algemeen

Wij adviseren u de huur te betalen via automatische incasso
Dit is erg gemakkelijk en heeft verschillende voordelen voor u. Welke dit zijn leest u hieronder.

  • U regelt eenmalig de automatische incasso en hoeft niet meer om te kijken naar het betalen van de huur;
  • U loopt geen huurachterstand op omdat wij zorgen dat het juiste huurbedrag op tijd naar ons wordt overgemaakt. U zorgt er alleen voor dat er voldoende saldo op uw betaalrekening staat;
  • Alleen met een automatische incasso heeft u de mogelijkheid om per de 1e óf de 5e dag van de lopende maand te betalen. Bij andere betaalmethodes moet u vóór de 1e dag van de maand betalen.

Betalen via AcceptEmail
U kunt er ook voor kiezen om op uw e-mailadres een AcceptEmail te ontvangen. Dit is een digitale acceptgirokaart. In de AcceptEmail klikt u door naar iDEAL en zo betaalt u veilig en online de huur. Als wij geen e-mailadres van u hebben, ontvangt u de berichten over uw huurbetaling per post.

Betalen via (periodieke) overschrijving
Een overschrijving regelt u zelf bij een filiaal van uw bank of via internetbankieren. Hierbij maakt u elke maand uw huur aan ons over. U krijgt dus geen bericht van ons over de huurbetaling. De huur is vooruit verschuldigd en moet op de 1e dag van de maand overgeboekt worden. Zorg ervoor dat u uw adres en voor welke maand u de huur overmaakt in de omschrijving zet.

Het bankrekeningnummer dat u gebruikt voor de overboeking is: NL64 RABO 0357 7461 55 ten name van Groninger Huis.

Wilt u overleggen over uw huurbetaling? Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier.

Wat houdt persoonlijke benadering bij huurschuld in?

Algemeen

Persoonlijke benadering bij huurschuld betekent dat we met u proberen in contact te komen over uw huurachterstand, omdat we ons zorgen maken over uw situatie. Dit kan zowel telefonisch als via een huisbezoek.

Hoe weet ik of ik een huurachterstand heb?

Algemeen

Neem hiervoor contact op met onze afdeling huurincasso via het contactformulier.

Word ik bij een huurachterstand ook aangemeld bij hulpverlenende instanties?

Algemeen

Ja. Wij zijn sinds 1 januari 2021 wettelijk verplicht om een huurachterstand van een huurder te melden bij de hulpverlenende instanties van de gemeente.

Wanneer moet ik mijn huur betalen?

Algemeen

De eerste verhuurnota betaalt u bij het tekenen van de huurovereenkomst. U kunt alleen pinnen. Daarna betaalt u de huur door middel van een automatische incasso op de eerste dag van de maand.

Mijn bewindvoerder regelt mijn financiƫle zaken niet meer, wat moet ik doen?

Algemeen

U hoeft zelf niets te doen. Uw bewindvoerder geeft aan ons door dat de bewindvoering gestopt is. Als u een andere bewindvoerder hebt, dan geeft uw nieuwe bewindvoerder dat ook aan ons door. U kunt altijd uw nieuwe bewindvoerder vragen of dat al gebeurd is.

Mag ik mijn huur meerdere maanden vooruit betalen?

Algemeen

Ja, dat mag. Laat u het ons wel weten? Anders boeken wij de extra betaling terug naar uw rekening.

Kan ik mijn huur contant betalen?

Algemeen

Nee het is niet mogelijk om de huur contant te betalen. U kunt bij ons alleen pinnen. Ons kantoor is open van maandag tot en met donderdag tussen 8.00 en 16.30 uur. Op vrijdag zijn we om 12.00 uur gesloten.

Waarom betaal ik een andere huurprijs dan mijn buren?

Algemeen

Het zou kunnen dat u een hogere of lagere huur betaalt dan uw buren, terwijl u in een vergelijkbare woning woont. Dit kan komen doordat u langer of korter in de woning woont dan de buren. Zodra iemand verhuist, vragen we de huurprijs die wij passend vinden bij de kwaliteit van de woning. Deze huurprijs heet de streefhuur.

In de meeste gevallen ligt de streefhuur (iets) hoger dan de huur die de vorige bewoners betalen. Soms blijft de huurprijs gelijk. Er zijn ook gevallen dat een woning bij u in de straat te huur staat voor minder dan wat u betaalt. Dat kan komen doordat we soms onze huren opnieuw vaststellen. We kijken hierbij naar het type woning en de kwaliteit van de woning. Daarnaast willen we graag dat het aantal woningen per huurprijsklasse past bij het aantal woningzoekenden die daarvoor in aanmerking komen. We zorgen er daarom voor dat er per type woning en huurprijsklasse voldoende woningen te huur zijn. Het kan daardoor zijn dat we de streefhuur van duurdere woningen verlagen, zodat er een grotere doelgroep voor in aanmerking komt.

Zowel bij een stijging als een daling vindt er niet met terugwerkende kracht een compensatie plaats richting de vertrekkende huurder. Ook voor zittende huurders van vergelijkbare woningen doen wij geen tussentijdse huurwijzigingen. Hierop zijn geen uitzonderingen mogelijk. Alle huurprijzen liggen sowieso onder de wettelijk maximum huurprijs.

Als u meer wilt weten, kunt u contact opnemen via het contactformulier.

Ik heb teveel huur betaald. Hoe kan ik dit terug krijgen?

Algemeen

Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier.

Ik krijg een aanmaning terwijl ik de rekening wel betaald heb. Hoe kan dat?

Algemeen

Vul hiervoor ons contactformulier in. Een collega van de afdeling financiƫn neemt contact met u op.

Kan ik mijn huur bij jullie op kantoor betalen?

Algemeen

Ja. U kunt bij ons alleen pinnen. De huur kunt u dus niet contant betalen. Ons kantoor is open van maandag tot en met donderdag tussen 8.00 en 16.30 uur. Op vrijdag zijn we om 12.00 uur gesloten.

Ik heb schuldhulpverlening. Gaan jullie akkoord met een schuldregelingsvoorstel?

Algemeen

Als uw schuldhulpverlener ons een voorstel stuurt, nemen wij dit in behandeling en beoordelen wij het voorstel. Uw schuldhulpverlener krijgt dan een reactie van ons.

Mag ik mijn huur na de eerste dag van de maand overmaken?

Algemeen

In uw huurovereenkomst is bepaald dat de huur vooraf betaald moet zijn. Wij vinden het goed dat de huur uiterlijk de 5e dag van de maand op onze rekening staat. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Kan ik een overzicht krijgen van welke kosten ik nog moet betalen?

Algemeen

U kunt dit bij ons aanvragen door contact op te nemen via ons contactformulier.

Ontvang ik elke maand een rekening voor het betalen van de huur?

Algemeen

Wij versturen sinds 1 juni 2021 geen acceptgirokaarten meer. Heeft u ons niet gemachtigd om de huur automatisch te incasseren? Dan ontvangt u van ons elke maand een AcceptEmail. De AcceptEmail is een digitale acceptgirokaart waarmee u de huur kunt betalen. Als wij geen e-mailadres van u hebben, ontvangt u berichten over uw huurbetaling per post. U krijgt geen brief van ons over uw huurbetaling als u de huur maandelijks zelf naar ons over maakt.